Piešťanskému letisku nepomáha ani amputácia a púšťanie žilou

Autor: Jozef Legény | 17.4.2019 o 21:33 | Karma článku: 0,00 | Prečítané:  345x

OĽaNO by malo začať zametať aj pred vlastným prahom a pani Remišová a jej tím by sa mali pozrieť na dianie na piešťanskom letisku. Spozornieť by mal aj piešťanský primátor, mestskí poslanci  a poslanci TTSK. Ide o majetok!

Ako je možné, že pozemky v hodnote 144 764 EUR boli predané za 70 178 EUR?

Keď koncom roku 2018 zastupiteľstvo TTSK odsúhlasilo odkúpenie pozemkov od Letiska Piešťany, kládol som si otázku, ako táto skutočnosť ovplyvní výsledky roku 2018 Letisko Piešťany a.s. So zverejnených údajov na www.finstat.sk je možné skonštatovať že účtovná hodnota pozemkov v majetku spoločnosti podľa súvahy klesla z 19.947.355,- EUR na 19.802.591,- EUR, teda o 144.764,- EUR. Vo výkaze ziskov a strát sa uvádza, že tržby z predaja dlhodobého majetku a materiálu boli 70.178,- EUR, pričom jeho zostatková cena bola 144.764,- EUR. Keďže účtovníctvo by malo zachytávať reálny stav presne a pravdivo, niet pochýb, že uvedené pozemky boli predané pod nadobúdaciu cenu alebo cenu, akou boli zavedené do účtovníctva po ich precenení alebo vklade do majetku. Ak vyjdeme z odsúhlasených cien za kúpu pozemkov schválených zastupiteľstvom TTSK  - 202.856,38 EUR za parcelu 12202/28 o rozlohe 4286 m2 a 84.142,76 za parcelu 12202/29 o rozlohe 6248 m2, tak uvedená účtovná operácia sa týka parcely 12202/29, ktorej kúpna cena bez DPH bola 70.119,- EUR. Už v predošlom blogu na túto tému som sa pozastavil nad výrazným rozdielom v cene za m2 týchto dvoch susedných pozemkov. Podľa znaleckého posudku to bolo u väčšieho pozemku  47,33 EUR s DPH a u pozemku, ktorý sa dostal do účtovníctva to bolo   13,47 s DPH a 11,23 bez DPH, pričom v účtovníctve bola táto cena 23,04 EUR za m2 bez DPH. Ide teda o operáciu, ktorá podľa môjho názoru bola výrazne nevýhodná pre spoločnosť Letisko Piešťany a.s. a keďže išlo o operáciu medzi spoločnosťou a jej majoritným akcionárom, boli podľa môjho názoru poškodené aj záujmy ostaných akcionárov - štátu zastúpeného Ministerstvom dopravy a výstavby SR a Mesta Piešťany. 

Predaj pozemkov za cenu pod účtovnou hodnotou spochybňuje hodnotu majetku spoločnosti letisko Piešťany a.s. ako priestoru s účelom využitia ako letisko

V roku 2017 pred predajom pozemku 12208/29 tvorili pozemky 90,3% majetku spoločnosti, po uvedenom predaji tento podiel stúpol na 91,2%. Ak znalec posúdil, že pozemok priliehajúci komunikácii, pozemok na ktorom sú inžinierske siete má viac ako 2 x nižšiu hodnotu ako je to v účtovníctve, potom akú znaleckú hodnotu majú pozemky letiska stovky metrov vzdialené od komunikácií, kde treba všetky siete vybudovať. Ako by sa zmenili pohľady veriteľov na  letisko, ak by sa zreálnila hodnota jeho majetku v účtovníctve na súčasnú trhovú hodnotu ako priestoru letiska? Ako by to bolo s hodnotou majetku letiska ak by sa posudzoval z hľadiska schopnosti produkovať zisk? Osobne som toho názoru, že po zreálnení hodnoty nehnuteľného majetku a trhovom ocenení hodnoty spoločnosti by spoločnosť Letisko Piešťany a.s. mala ísť do konkurzu pre predĺženie. Samozrejme nespochybňujem možnosť, že po preklasifikovaní pozemkov v územnom pláne na iné účely ako napríklad bytová výstavba, priemyselná zóna a pod. by mohla byť ich hodnota niekoľkonásobne vyššia.

Ďalší schválený odpredaj narazil na vecné bremeno

Poslanci TTSK schválili aj kúpu pozemku 12208/28 za sumu 202.856,38 EUR. Ako vyplýva z údajov na katastri nehnuteľností, dodnes, do 17. apríla 2019 spočíva na tejto parcele (doteraz v majetku Letiska Piešťany a.s.) záložné právo v prospech Mesta Piešťany a ani uvedená kúpna zmluva nebola zverejnená, teda je neúčinná. Potreba vysporiadať sa s týmto problémom dáva šancu mestským poslancom zamyslieť sa nad budúcnosťou letiska a položiť si otázku, či podnikateľská agónia tohto priestoru je v záujme mesta Piešťany a či by naozaj nebolo lepšie otvoriť tento priestor pre rozvoj mesta. 

Letisko Piešťany napriek rozpredaju majetku prehlbuje stratu.

V roku 2018 bol výsledok hospodárenia letiska po zdanení -398.448 EUR, čo je o 6.588,-EUR viac ako v predošlom roku 2017. Alarmujúca je najmä mínusová pridaná hodnota, kde sa letisko vrátilo do situácie v roku 2013. Opätovne narástli osobné náklady, kde sa po krátkom poklese v roku 2017 situácia vrátila do úrovní rokov 2013-2016. Rozlietanie letiska je zatiaľ veľmi rozpačité a na základe výsledku roku 2018 je možné očakávať v roku 2019 ešte vyššiu stratu. Zdá sa to byť paradoxné, ale je to úplne normálny jav, ak systém nepracuje v optimálnom režime. Preto čím viac pasažierov letiskom prejde, tým jeho strata bude vyššia až do určitého počtu, keď začne pokles jednotkových nákladov. Problém letiska Piešťany je však v tom, že tento bod je vzdialený od reálneho počtu pasažierov, ktorý má letisko schopnosť pritiahnuť, preto letisko vyrovnaný výsledok aspoň bežnej prevádzky nedosiahne nikdy.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Komentár šéfredaktorky

Nemôžu zo seba vyvrátiť Kočnera ako pokazené jedlo

Kočner nie je fikcia, nie je vymyslená Marvelovská figúrka.

Blcháč zo Smeru: Kočnera poznám ako podnikateľa od nás

Kočner písal nielen o politikoch, tvrdí primátor Liptovského Mikuláša.


Už ste čítali?