Aeroklub Prievidza - nová dráha - bravo! Žilina, Piešťany - berte si príklad!

Autor: Jozef Legény | 19.3.2019 o 22:42 | Karma článku: 2,38 | Prečítané:  942x

Príklad rozvoja Letiska Prievidza a výstavby dráhy zo súkromných zdrojov je príkladom, že realisticky riadené letisko podľa skutočných potrieb regiónu a užívateľov nemusí pre prežitie systematicky vyciciavať verejné zdroje.

Trnavská a žilinská župa sa vydali pri "záchrane letísk pre medzinárodnú leteckú dopravu" na cestu, kde od štátu budú pýtať desiatky miliónov na opravu a rozšírenie dráh a kraje budú systematicky doplácať na prevádzku týchto letísk. Verejnosť ktorá to nakoniec všetko vo svojich daniach zaplatí pritom bude v úlohe somára, ktorý kráča preto, lebo pred nosom mu na ňom posadený jazdec drží mrkvu zavesenú na palici, ktorú nikdy nedosiahne. Tou mrkvou je predstava, že raz z týchto letísk budú lietať pravidelné medzinárodné linky a počet cestujúcich dosiahne hranicu aspoň 150 000, aby si letisko zarobilo aspoň na svoju prevádzku. Ktoré záujmové skupiny držia tú mrkvu, nech si ctený čitateľ znalý lokálnych pomerov dosadí sám.

Prievidzské letisko je presne príklad toho, čo som mal na mysli, keď som písal o živom aeroklubovom letisku ako o budúcnosti piešťanského letiska. Dnes je medzinárodné piešťanské letisko ekonomický nezmysel a čierna diera na verejné zdroje. Žilinské letisko je trochu iný prípad, lebo podstata jeho problému spočíva v násobne potrebnom objeme investovaných peňazí oproti Piešťanom na to, aby sa vôbec vytvorili predpoklady na dosiahnutie spomínaného stopäťdesiattisícového objemu cestujúcich. V prípade Žiliny treba upratať vo vzťahoch na letisku a zveriť ho do majetku a správy Žilinskej univerzity, lebo je to ich chlieb. A ako vidno na príklade Prievidze, malé súkromné dopravné lietadlo má byť cieľovou kategóriou lietadiel pre tieto letiská a nie chartre pre stovku a viac cestujúcich. 

Boj proti klimatickej zmene bude nutne viesť k zníženiu objemu leteckej prepravy

V predošlých blogoch na túto tému som tento argument nikdy nespomínal, ale treba si uvedomiť, že letecká preprava je energeticky náročná najmä v porovnaní so železničnou a lodnou dopravou, a pri rozvoji elektromobility bude rásť jej podiel na znečisťovaní ovzdušia v porovnaní s cestnou dopravou. Dnes je letecká preprava masovo dostupná aj vďaka tomu, že v záujme jej rozvoja boli niektoré činnosti v nej daňovo zvýhodňované a štátom podporované cez rôzne dotačné schémy. Je len otázkou času, kedy sa o týchto zvýhodneniach začne diskutovať z ekologického aspektu. S nástupom ekologických daní bude z politického a sociálneho hľadiska neúnosné, aby napríklad PHM pre cestné vozidlá mali tú istú ekologickú daň ako palivá pre letecké pohonné hmoty (práve nesymetrické zavedenie ekologickej dane vo Fancúzsku vyvolalo protestné hnutie "žltých viest"). Ďalším dôvodom bude tlak na nahradenie krátkych leteckých spojení dopravou rýchlovlakmi. Teda znížením objemu bude najviac postihnutý segment leteckej prepravy, s ktorým vo svojich zámeroch počítajú resuscitačné tímy pre piešťanské a žilinské medzinárodné letisko. 

A podnet na zamyslenie nakoniec. Viete si vôbec predstaviť, koľko nezmyselných služobných ciest je denne vykonaných len v EU do Bruselu a späť, pri ktorých po 2 hodinovej porade sa povie, že aj tak treba pripomienky k prerokovanému textu poslať mailom a to čo ste mali ako pripomienku na porade aj tak pošlite mailom? A to v dobe, keď videokonferencia je možná aj z tabletu. Nehovorím už ani o nezmyselných jednodňových nákupných výletoch a pod. 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Kalavská po prehre na vláde: Nevzdám sa dva centimetre pred cieľom

Ministerka zostáva vo funkcii, aj keď vláda neschválila reformu nemocníc.

Dobré ráno

Dobré ráno: Pellegrini s Ficom si posielajú odkazy cez tlačovky

Pellegrini opäť odpovedal na otázky o Druckerovej strane.

Komentár Zuzany Kepplovej

Kalavská je len médium

Akoby sme sledovali primárky v strane Smer o to, kto bude tvárou sociálnej demokracie do volieb 2020.


Už ste čítali?