Župani menia OĽaNO na stranu "Chudobným ber a bohatým dávaj!"

Autor: Jozef Legény | 28.1.2019 o 20:20 | Karma článku: 6,02 | Prečítané:  2373x

Prevzatie Letiska Žilina Žilinským samosprávnym krajom potvrdzuje, že OĽaNO sa vzďaľuje od ľudí. Obyvatelia Rajeckej doliny stoja na ceste z Rajca v zápche a ŽSK ide pravidelne dotovať letisko pre pár bohatých. A čo železnica?

Na úvod si dovoľujem poznamenať, že som začínal ako inžinier - technik lietadla  a v letectve som skončil kariéru ako náčelník Školského oddelenia Vojenskej leteckej akadémie. Vo vedeckej činnosti som sa zaoberal spoľahlivosťou lietadiel a riadením pozemného leteckého zabezpečenia letectva.  Päť rokov som pracoval na železnici a bol som mimo iného aj tajomníkom výboru pre V. paneurópsky železničný prepravný koridor. Tento blog nemôže samozrejme vyčerpať všetky ekonomické aspekty prevádzky spomínaných malých letísk, ale aspoň sa pokúšam prezentovaním tohto môjho názoru zabrániť rozhadzovaniu verejných zdrojov poukazovaním na nezmyselnosť týchto zámerov.

Letisko Piešťany a Letisko Žilina - čierne diery pre verejné zdroje

Ľudia a najmä politici by sa vo verejnom záujme mali vedieť pozrieť pravde do očí a priznať, že niektoré veci aj keď prinášajú voličské hlasy sa nerobia, lebo sú mrhaním verejných zdrojov. Letisko Žilina i Letisko Piešťany sú ako medzinárodné letiská bez dotácií neudržateľné. Napríklad po zavedení prevádzky rýchlovlakov medzi Parížom a Bruselom klesol dopyt po leteckej preprave medzi týmito dvomi bodmi takmer na polovicu. So zavedením bezpečnostných opatrení po teroristických hrozbách a z toho vyplývajúcich stratách času pri odbavovacích procedúrach v spojení so skvalitňovaním železničnej prepravy a diaľničnej siete sa tieto druhy prepravy stávajú výraznou konkurenciou pre letectvo najmä pri spojeniach do 500 km. Súčasne s tým sa výrazne zväčšujú spádové zóny pre veľké letiská. Podrobnejšia analýza je v mojich blogoch v SME a špeciálne pre piešťancov som spracoval aj článok, ktorého link je nižšie

https://www.piestanskydennik.sk/2018/03/14/udrzanie-prevadzky-letiska-je-velmi-rizikove-a-nezaobide-sa-bez-dotacii/

Pre časovú tieseň uvádzam starú tabuľku o leteckej preprave v SR do roku 2016.

Aj z tejto tabuľky je vidno, že Piešťany aj Žilina majú pred sebou zrejme niekoľkostoročnú cestu za miliónom cestujúcich ročne, ergo k nejakému znesiteľnému hospodárskemu výsledku - malej strate v pomere k počtu cestujúcich.

Príklad košického a bratislavského letiska na Slovensku ukazuje, že letisko dokonca aj s dvomi miliónmi prepravených cestujúcich bez dotácií nevyžije a aj malé regionálne letisko v kraji, kde nič nie je a najbližšie veľké letiská sú v niekoľnásobne väčšej vzdialenosti ako je to v prípade letísk v Žiline a Košiciach tiež bez dotácií nevyžije. Piešťanské letisko aj košické letisko boli v tomto smere bez problémov v časoch, keď na nich prebiehal výcvik vojenských pilotov. Vojaci sa starali o dráhy, lokátory, riadiace systémy ....... Civilná prevádzka bola na báze marginálnych nákladov k vojenskej prevádzke. Aj ostatné letiská boli podporované z armádnych zdrojov ako záložné. Mimochodom, kto z čitateľov by vedel určiť, ktorý úsek diaľnice medzi Bratislavou a Žilinou je vybudovaný ako záložné letisko? Ovšem tie časy, keď pokojne pracujúce obilné kombajny vzlietali a opätovali paľbu protivníka a z ukradnutých dielov z fabriky na šijacie stroje ste zložili vždy len kalašnikov sa skončili. Piešťany a Žilina nikdy nebudú miestami, kde je možná ekonomicky udržateľná prevádzka medzinárodného letiska. Ak sa dajú tieto letiská zmysluplne udržiavať a prevádzkovať na základe príspevkov ich užívateľov, tak jedine ako aeroklubové letiská. Aj tak ich udržateľnosť bude založená iba na tom, že budú žiť z podstaty - v minulosti vybudovanej letiskovej dráhy, ktorá pri správnej údržbe pri ľahkých lietadlách vydrží dlho bez veľkých opráv. 

Aj zverejnený biznis plán Letiska Žilina počíta s ročnou prevádzkovou dotáciou zo strany ŽSK vo výške 160 000 EUR. A tak ako je to aj v prípade Piešťan celý materiál cudne mlčí a neuhradenej strate, potrebných investíciách a všetkom, čo by mohlo skaziť namaľovaný ružový obraz budúcnosti. Pravdu povediac, keď čítam takéto materiály, vždy mám pred sebou obraz točiacej sa trojnásobne istenej desaťkorunáčky vloženej v reklame do BMG Invest. Výsledok bude podľa môjho názoru v prípade investovaných verejných zdrojov do letísk ten istý - čistá strata. 

Kto dnes ťaží zo snahy o udržanie letiska Piešťany a Žilina?

Sú to predovšetkým majitelia malých súkromných lietadiel, letecké spoločnosti zamerané na prepravu "náročnej" klientely (rozumej tých, čo na to majú) malými lietadlami, aerokluby a letecké školy umiestnené na týchto letiskách. Dotácie na prevádzku týchto letísk im pomáhajú znižovať ich náklady a teda umožňujú dosahovanie zisku. Ak by sa museli primerane ich podielu na prevádzke letiska podieľať na nákladoch na ich celkovej prevádzke, tak by boli buď v strate, alebo by výrazne poklesol ich zisk. Osobne si myslím, že by boli skôr v strate. Takisto by sa výrazne predražilo aj pestovanie lietania ako zábavy. Veď sa stačí len pozrieť na signatárov podporných listov na prevzatie letiska zo strany ŽSK. Rozhodne to nevyzeralo na zamestnancov z výrobných pásov automobiliek alebo zdravotné sestry z nemocníc ŽSK. 

Vyzývam pána Matoviča a jeho županov na verejnú diskusiu o doprave pre chudobu a dotáciách pre bohatých letcov !

Dovoľujem si týmto osloviť Vás pán Matovič, tak sa rozhodnite, či chcete byť aj naďalej stranou obyčajných ľudí a pripomeňte prosím pani Jurínovej, že ministerstvo dopravy chystá privatizáciu osobnej prepravy na trati Žilina - Rajec a obyčajní ľudia z Rajeckej doliny stoja každé ráno až po Bytčicu a niekedy aj po Lietavskú Lúčku v zápchach pri ceste do práce pre tých, ktorým sa pani Jurínová už postarala o letisko. Dúfajme, že zostali peniaze aj na ich cestu a železnicu. To isté platí aj pre pána Viskupiča. Som ochotný o tom kedykoľvek s vami a aj s Vašimi županmi verejne diskutovať.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Siekelovci sa stiahli. La Casa de Slota prešla k právnikovi z kauzy emisie

Firma, ktorá vilu vlastní, dlhuje Trabelssiemu.

Stĺpček šéfredaktorky

Nech hanba po hlasovaní o kandidatúre Fica nie je kolektívna

Fico nie je jediným problémom voľby.

DOMOV

Voľba ústavných sudcov: Pozrite si možné scenáre vývoja (video)

Čo všetko sa môže v parlamente odohrať v utorok?


Už ste čítali?