Team nezorientovaných splnomocnencov (Bratislavské hryzovisko 2)

Autor: Jozef Legény | 17.12.2018 o 3:06 | Karma článku: 1,55 | Prečítané:  570x

Primátor Vallo svojimi verejnými výstupmi čoraz viac potvrdzuje svoju "inštitucionalizáciu" a zrejme nevedomky vytvára prostredie, v ktorom bude intrigánstvo predpokladom úspechu a ktoré doslova bude vypudzovať dobrých úradníkov

Watch dog sektor produkuje profesionálnych debatérov o ceste do raja, krízový manažéri vyrastajú v inom prostredí

Moja dlhoročná osobná skúsenosť s watch dog sektorom sa dá zhrnúť do konštatovania, že jeho aktéri vedia absolútne presne, čo nechcú, málokedy vedia čo chcú a nemajú ani tucha o tom, ako by vyzeral realisticky proces dosiahnutia ich cieľov. Proces prevzatia moci na bratislavskom magistráte zatiaľ vykazuje dve tendencie. Prvou je inštitucionalizácia nového primátora a druhou je vytváranie paralelných štruktúr, ktoré do budúcna budú vytvárať neustále napätie v riadiacich procesoch. Inštitucionalizácii sa budem venovať neskôr. Teraz sa budem venovať paralelným štruktúram, kde sa nebezpečne zvyšuje koncentrácia debatérov o ceste do raja. 

Ak je dnes najmä v nadnárodných firmách problém s rýchlosťou rozhodovacích procesov, tak je to preto, že sa na rozhodovacie procesy nalepili poradcovia, analytici, audítori a množstvo ďalších komponentov, ktoré v súčasnosti už majú jediný zmysel a to zbaviť manažéra zodpovednosti za rozhodovanie. Nenadarmo sa hovorí, že keď chceš zabiť myšlienku, tak zriaď komisiu na jej posudzovanie. Svojim spôsobom je tento proces prirodzený, keďže riadiaci pracovníci nie sú majiteľmi firiem a ich cieľom sú najmä koncoročné prémie. Stratil sa ich záujem o firmu ako dlhodobo udržateľný projekt, čo je prirodzené v prípade manažéra - vlastníka. Osobne som zažil rokovanie s firmou, ktorá aj napriek 40 tisíc zamestnancom bola rodinným podnikom. Prijatie rozhodnutia o pár miliónoch  trvalo pol dňa, vo nadnárodnej firme s manažérmi- zamestnancami, kde som pracoval sa rozhodnutie odkladalo a "analyzovalo" aj rok až dokiaľ nebolo zbytočné, lebo obchodnú príležitosť využil niekto iný. Toto sa samozrejme prenáša i do štátnej správy, samosprávy a štátnych alebo obecných podnikov a zariadení, kde je životný cyklus úradníka obmedzený volebným cyklom a voľby vynášajú do manažérskych funkcií nekompetentných politických nominantov, ktorých úlohou je zabezpečiť výsledok pre klientov politických strán bez ohľadu na verejný záujem. Zbavovanie sa zodpovednosti za rozhodnutie je u týchto manažérov ich prvou a často jedinou starosťou. V takýchto inštitúciách som obvykle zažíval to, že za drahé peniaze dostal minister alebo generálny riaditeľ podniku veci, ktoré sme aj tak vypracovali my - zamestnanci, len poradenská firma dala materiálu svoju pečiatku a dizajn. To čo sa deje vo vytváraní riadiacich a najmä rozhodovacích štruktúr vo vedení Bratislavy vytvára presne predpoklady pre takéto neefektívne riadenie a čo je najhoršie, doslova vytvára generátor nespokojnosti úradníkov a konfliktov medzi nimi a najbližším okolím pána primátora.

Ak som dobre pochopil pána primátora, splnomocnenci, ktorých menuje sa budú akoby vznášať nad procesmi, ale reálnu zodpovednosť aj tak budú niesť ďalej zamestnanci magistrátu. Vytvára sa tu teda základná nerovnováha medzi zodpovednosťou a oprávneniami. Ľudia z Teamu Vallo, ak im naozaj záleží na Bratislave ako to deklarovali, by to mali dokázať tým spôsobom, že obsadia vymedzené kľúčové  vedúce zamestnanecké pozície na výkonných zložkách magistrátu na plný úväzok a nie splnomocnenecké a poradenské bokovky v kancelárii primátora popri hlavnom zamestnaní mimo magistrátu. Prevzali by teda plnú a v zmysle platných pracovno-právnych predpisov vymáhateľnú zodpovednosť za výsledok realizácie myšlienok Plánu Bratislava. Veď čo je lepšie, ako keď robíte robotu o ktorej zmysle ste hlboko presvedčený? To, že takýto údel neprijali a primátor ich "zapracováva" do systému cestou splnomocnencov je jasným signálom, že nechcú prijať plnú zodpovednosť za svoje návrhy, pretože buď neveria ich správnosti alebo neveria možnosti ich realizácie. Veď kto z tých, čo boli v práci aspoň pár mesiacov nepočul vetu, ktorá nasleduje po tom, keď spomeniete, že by sa malo nieč robiť inak: "Keď si taký múdry,  tak poď na moje miesto!" Osobný príklad a ochota niesť zodpovednosť za vlastné rozhodnutia je základ pre úspešné nielen krízové riadenie.

Nezorientovaní splnomocnenci = dezorientované vedenie. Plán Bratislava nemá skúšku správnosti.

Slovo dňa na magistráte je dnes "orientácia". Keď som prvý raz počul o potrebe času na orientáciu, napadlo ma, že je pravdou, že magistrát je vo viacerých budovách a nový človek potrebuje naozaj čas sa zorientovať. Ale keď toto slovo použil na tlačovke nový pán primátor v spojení s jeho prekvapením, že Bratislava nie je finančne až v tak dobrej kondícii, bolo jasné, že potreba zorientovať sa sa netýka len rozmiestnenia kancelárií magistrátu. Po prečítaní si Plánu Bratislava s dôrazom na časť o financiách je mi jasné, že počas dvoch rokov sa síce pracovalo na víziách ale nik sa reálne nezaoberal prvými sto dňami a súborom opatrení prvého dňa, týždňa alebo mesiaca po zvolení. Ak to pôjde ako doteraz, keď sa za mesiac zúžil manévrovací priestor nového vedenia o niekoľko miliónov EUR a ešte len sa chystajú nezávislé audity, ktoré by mali byť vysúťažené nanovo, aby bola istota že budú naozaj reflexiou práce predošlého vedenia, tak nejaký výsledok a záver sa dá v lepšom prípade očakávať pred prázdninami roku 2019. Teda pol roka uplynie, keď systém pôjde po starom. Plán Bratislava je z tohoto pohľadu dokument, ktorý zjavne nemá skúšku správnosti - teda aspoň hrubý časovo a finančne ohodnotený plán transformácie. Ak by existoval, tak už mal byť na stole a mohol byť základom pre základnú politickú dohodu na ktorej sa mestské zastupiteľstvo mohlo zhodnúť už na prvom zasadaní, čo by sa prejavilo najmä kreovaním všetkých potrebných komisií a funkcií. A samozrejme mal existovať najmenej troj alebo štvorčlenný "tím prvej hodiny" v problematike zorientovaných ľudí, ktorí zabezpečia, že sa nový primátor nedopustí na začiatku chýb, ktoré by mu neskôr mohli zabrániť v realizácii jeho plánov.

Bratislava je uhorský barón zabávajúci sa (hlavne asfaltovaním pred voľbami) na dlh

Myslím si, že keby Team Vallo naozaj sledoval situáciu Bratislavy, tak by nepotreboval na zistenie finančnej kondície mesta žiadne audity. Stačí len s porozumením prečítať bratislavské rozpočty a je jasné, že tak ako v prípade Slovenskej republike je klesanie dlhu Bratislavy len fiktívne, teda klesá len v pomere k príjmom, ale absolútne dlh rastie. Predvolebná asfaltová  fiesta bola kombináciou využitia odloženia splátky krátkodobej pôžičky a čerpania tranže ďalšej pôžičky a zmien rozpočtu presúvaním peňazí z iných kapitol.

Čo ma vedie k názoru, že primátor Vallo sa inštitucionalizuje?

Film Vykúpenie z väznice Shawshank obsahuje množstvo silných výpovedí o ľudskej podstate. Inštitucionalizovaný väzeň po prepustení, sa nevie zaradiť do normálneho života, lebo inštitucionalizácia spočíva najmä v prijatí neslobody ako normálneho stavu a rezignácii na vlastné rozhodovanie. Podľa môjho názoru primátor Vallo od svojho zvolenia až doteraz nespravil a ani sa nepokúsil o žiadny čin, ktorý by bol skutočnou revoltou a rozídením sa s predošlým systémom. Krízový manažment, ktorý Bratislava potrebuje ako soľ, si vyžaduje odvahu ísť do konfliktov a najmä jasnú predstavu o potrebných opatreniach. Ak totiž nový duch nezavládne v inštitúcii od počiatku, potom za niekoľko týždňov je manažér vtiahnutý do starého systému - inštitucionalizovaný a nezostanú mu ani sily a ani čas na zmenu. A toho sme zrejme svedkami. 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Penta predstavila novú nemocnicu, platby od štátu nemá isté

VšZP neodpovedala priamo, či s nemocnicou uzavrie zmluvu.


Už ste čítali?