Čaká Bratislavu tretie miliónové priame zadanie bez rokovania za 10 mesiacov?

Autor: Jozef Legény | 16.5.2018 o 14:53 | Karma článku: 9,24 | Prečítané:  3672x

Včera oznámila Bratislava už 5 predĺženie termínov súťaž na letnú a zimnú údržbu komunikácií. Po verejnom osvetlení a starostlivosti o zeleň sa podľa všetkého schyľuje opäť k zadaniu zákazky priamym zadaním v časovej tiesni. 

Súťaž "Letná údržba komunikácií, údržba dopravnej zelene, zimná údržba komunikácií a nakladanie s odpadmi na území hlavného mesta Slovenskej republiky Bratislavy" s predpokladanou hodnotou na 42 900 990,- EUR bez DPH na 48 mesiacov bola vyhlásená začiatkom februára tohto roku. Znamená to, že priemerne za 1 rok mesto Bratislava plánuje zaplatiť za tieto služby cca 12,9 milióna EUR s DPH. Na čudné zadanie, kde sa podľa výkazu výmer požaduje, aby dodávateľ 3 krat denne ručne čistil 0,2 m2 zastávky (teda plochu otvorených novín väčšieho formátu, ktorú dodnes nikto neurčil, kde sa nachádza) a aby dodnes neurčený 68 centimetrový úsek mestskej komunikácie bol strojovo čistený raz denne som upozornil v blogu už dávnejšie, hneď po jej vyhlásení, ale nepozorujem, že by došlo k náprave. Sú tam aj ďalšie zjavné nelogické požiadavky, ktoré zrejme vyplývajú z toho, že spracovateľ výkazu zabudol niektoré čísla vynásobiť reálnou frekvenciou údržby. Aj v spojitosti s kontrolami poslancov u súčasného vykonávateľa tejto údržby sa tieto nedostatky v zadaní prejavili tým, že je zo strany záujemcov množstvo doplňujúcich otázok a súťažné podklady čítajú dôkladne o odhaľujú ich ďalšie slabiny. Výsledkom je, že už piaty raz bol predĺžený termín na predkladanie ponúk a to na 4. júna 2018. Novinkou oproti ostatným predĺženiam je, že zatiaľ čo predtým bol odstup od termínu predloženia ponuky do otvárania obálok takmer dva týždne, teraz dňa 4.6. do 10.00 dňa treba doniesť ponuky a už poobede toho istého dňa o 14:00 bude otváranie obálok. Dôvod je jednoduchý, zmluvu treba odobriť mestským zastupiteľstvom, ktoré je 28.6.2018 a potom je už len jedno v septembri a je posledné pred komunálnymi voľbami v septembri. Som však toho názoru, že tento scénar sa nenaplní a skôr to vyzerá na pokus zopakovať z hľadiska aktérov úspešnú stratégiu použitú v súťaži o verejné osvetlenie a údržbu zelene, teda vytvoriť podmienky pre uzatvorenie zmluvy v časovej tiesni priamym zadaním. K tomu je potrebné súťaž o údržbu komunikácií nejako udržovať pri živote do septembra a potom ju pod nejakou zámienkou zrušiť. Keďže v októbri vyprší doteraz platná zmluva na údržbu komunikácií, tak v "záujme predchádzania ohrozenia, že údržbu nemá kto vykonávať" sa potom uzavrie zmluva priamym rokovaním. 

Je to systém alebo prejav neschopnosti?

Veľké súťaže sú vždy sprevádzané problémami. Ale v zásade platí, že ak je súťaž pripravená veľmi dobre (teda nemusí to byť ani výborne) súťažiaci sa uspokoja s pár podstatnými otázkami. Ak prídu na nejakú chuťovku a vedia si ju vysvetliť, často sa ani na ňu nepýtajú a dúfajú, že na to iní súťažiaci neprídu. Sú dokonca firmy, ktoré idú do súťaže najmä vtedy, ak zistia, že navrhovaná zmluva má dosť pochybení v neprospech obstarávateľa a umožňuje im neskôr navýšiť zákazku. Títo súťažiaci sa rozhodne na nič nepýtajú, lebo by sa nebodaj na tieto chyby prišlo a obstarávateľ by ich opravil. Teda to, čoho sme boli svedkami pri veľkej súťaži o osvetlenie a v roku 2016 vyhlásenej a doteraz sa ťahajúcej súťaže o údržbu zelene je v chovaní súťažiacich neobvyklé. A teraz tu máme tretiu súťaž, ktorá sa vyvíja rovnako. Podľa môjho pozorovania a názoru má teda Bratislava významne vyšší podiel obstarávaní, voči ktorým sú námietky zo strany uchádzačov resp. sú spochybňované odbornou verejnosťou a poslancami MsZ ako iné mestá a obce. Nejde teda o náhodu, ale o systémový problém. Je na kompetentných, teda predovšetkým na Úrade pre verejné obstarávanie a som toho názoru, že by sa mohol na to pozrieť i Protimonopolný úrad a Najvyšší kontrolný úrad, či je to zámerné správanie alebo máme jednoducho len ukážku toho, ako buď zlý manažment  alebo laxný prístup pri výbere zamestnacov alebo kombinácia oboch spôsobuje, že jednoducho Bratislava nemá na to, aby obstarávala aspoň tak bezproblémovo ako Banská Štiavnica. S poľutovaním musím konštatovať, že vo verejnom obstarávaní rozhodne hlavné mesto Bratislava nie je vzorom a doplácajú na to najmä obyvatelia Bratislavy.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Investigatíva Adama Valčeka

Kočner tentokrát svoj biznis nedokonal, od Unipharmy chcel 45 miliónov

Penta odmieta, že by sa spojila s Kočnerom, aby položili Unipharmu.

Stĺpček šéfredaktorky

Kočner predsa len niečo po sebe zanechá

Od Kočnera dávajú ruky preč aj tí, ktorí mu v minulosti požičiavali.


Už ste čítali?