Piešťanskí poslanci nezabránia neriadenej privatizácii piešťanského letiska

Autor: Jozef Legény | 11.2.2018 o 3:16 | (upravené 11.2.2018 o 9:35) Karma článku: 2,39 | Prečítané:  679x

Piešťanskí poslanci schválením kapitalizácie dlhu vytvárajú podmienky pre neriadenú privatizáciu piešťanského letiska. Ak sa pripojí TTSK a ministerstvo dopravy a zvolia tú istú metódu, stanú sa v procese privatizácie štatistami.

Konkurz a reštrukturalizácia sú v slovenských podmienkach najbezpečnejšou metódou ako legálne okradnúť spoločníkov a investorov. Kľúčovým predpokladom pre okradnutie nič netušiacich investorov, ktorí neprehliadli úmysly podvodníkov je vyhlásiť proces reštrukturalizácie alebo konkurzu tak, aby čo najmenej ľudí správne zareagovalo a prihlásilo svoje pohľadávky. Samozrejme, rímske "rozdeľ a panuj" sa tiež uplatňuje. Podvodníci cez schránkové firmy vyrobia vždy dostatočné množstvo fiktívnych pohľadávok, ktoré im vo veriteľskom výbore vytvoria pohodlnú väčšinu.

Začínam tým preto, že pokiaľ pri tejto činnosti podvodníci vždy riskujú súdnu žalobu alebo návrh na trestné stíhanie zo strany oklamaných spoločníkov a investorov, v prípade budúceho konkurzu piešťanského letiska, ktorý zabezpečí jeho hladký a legálny prechod do súkromných rúk, sú to samotní doterajší verejní vlastníci a súčasne veritelia letiska, ktorí dobrovoľne robia všetko pre to, aby vo veriteľskom výbore a v konkurze hrali druhé husle, ak vôbec na nejaké husle budú mať nárok. V tejto chvíli však zdôrazňujem, že absolútne nepopieram dobromyseľnosť úkonov súčasných akcionárov, skôr si myslím, že nedomysleli svoje činy do konca a nezamysleli sa nad svojim postupom z hľadiska rizík, ktoré jeho uplatnením znášajú. 

Základným predpokladom, pre riadené riešenie problému letiska Piešťany konkurzom alebo reštrukturalizáciou doterajšími vlastníkmi je vyplatenie pohľadávok bývalého vedenia letiska a ostatných, nazvem to rizikových veriteľov. V zásade by malo platiť, že do vyriešenia problému by Letisko Piešťany malo platiť všetky faktúry tak, aby ani dodávateľ rožkov do letiskového bufetu nemohol podať na letisko návrh na konkurz. Až potom je priestor na podávanie žalôb a riešenie toho, čo bolo a čo nebolo neoprávnené. Letisko bolo zrelé na konkurz už veľmi dávno. Konkurz a reštrukturalizácia sú štandardnými nástrojmi uznávanými vo všetkých juridisdikciách. Vzhľadom na dlhodobú stratovosť letiska a nečinnosť jeho štatutárov a akcionárov si viem v niektorých juridisdikciách vrátane slovenskej predstaviť aj žalobu na ich nekonanie. Pripomínam to preto, lebo nie je vylúčený predaj existujúcich pohľadávok do juridisdikcií, kde o takýchto veciach rozhodujú veľmi promptne a s ktorými má Slovenská republika medzinárodné zmluvy. Preto čo najrýchlejšie vyhlásenie konkurzu alebo reštrukturalizácie samotnými akcionármi letiska je vo verejnom záujme. Nie náhodou sa tento proces niekde nazýva aj požiadanie o ochranu pred veriteľmi.

Piešťanci sa vydali na dlhú cestu predlžujúcu agóniu letiska na ktorej každú chvíľu hrozí jeho konkurz

Na začiatku schôdze mestského zastupiteľstva pani právnička veľmi podrobne a presne popísala kroky ku schváleniu štátnej pomoci, ktorú kapitalizácia pohľadávok predstavuje. To, podľa môjho názoru dovedie Piešťany k dobrovoľnej strate 715 000 EUR. V prvom rade, notifikovanie štátnej pomoci nie je jednoduchá a rýchla záležitosť. Tento proces som absolvoval s jedným slovenským mestom a trval 14 mesiacov. A to sme mali šťastie, lebo v Bruseli to dostala do referátu jedna pani z Česka a v rámci česko-slovenskej solidarity som mohol množstvo vecí preddiskutovať a dávať na kladené doplňujúce otázky vyčerpávajúce odpovede, takže na schválenie stačili len 2 kolá interservice consultations, teda dohadovanie medzi direktoriátmi v Bruseli. Veľmi by ma zaujímalo, aké bude zdôvodnenie poskytnutia pomoci zo strany Piešťan a kto v Bruseli tomu zdôvodneniu uverí. Časový faktor je najnebezpečnejší prvok zvolenej metódy, lebo dlh letiska každý mesiac rastie a rastú aj úroky pôžičiek právnických a fyzických osôb, ktoré nemajú akcionári pod kontrolou. Ak cieľom operácie je udržanie medzinárodnej leteckej prevádzky, kapitalizáciou svojej pohľadávky Piešťany len zvýšia svoj podiel na budúcich stratách spoločnosti, Súčasne tým vytvoria priestor pre uspokojenie tých pohľadávok, proti ktorým si myslia, že sa zabezpečujú. To isté z procesného hľadiska bude platiť aj o ostatných pohľadávkach TTSK a štátu, ak sa budú kapitalizovať a o procesoch ich schvaľovania ako štátnej pomoci. Preto ak chcú akcionári bojovať proti špekulantom prácou so svojimi pohľadávkami, mali by použiť ich zbrane a predať svoju pohľadávku napríklad Slovenskej záručnej a rozvojovej banke.

Len na okraj si dovolím pripomenúť, že účtovná hodnota majetku spoločnosti vôbec nemusí znamenať aj reálnu hodnotu pre investora. Ak niekto trvá na medzinárodnom letisku, ktoré bude trvalo produkovať stratu, môže byť hodnota letiska záporná. Medzinárodný tender bude potom súťažou o to, kto bude prevádzkovať letisko s najmenšou dotáciou z verejných zdrojov. Potenciálna vysoká hodnota priestoru letiska a Letiska Piešťany a.s. súvisí s hodnotou jeho pozemkov ako stavebných parciel a nie ako pozemkov letiska.

Medzinárodné letisko Piešťany ako prevádzkový a ekonomický nezmysel

Medzinárodné letisko Bratislava aj pri viac ako milióne cestujúcich vykazuje systematicky niekoľkomiliónové straty. Ak chcete pochopiť príčinu, stačí si vo Výročnej správe Letiska Viedeň za rok 2016 pozrieť mapku na strane 14, kde je spádová oblasť (catchment area) letiska. V priestore do 60 minút cesty autom s 3,9 mil. obyvateľmi je aj Bratislava. Piešťany sú v zóne do 120 minút s celkom 11,8 miliónmi obyvateľov. Na hornom limite dostupnosti do 3 hodín je to 21,4 milióna obyvateľov a tento priestor zahŕňa takmer polovicu územia Slovenska. V roku 2016 predovšetkým z tohto rezervára prišlo na letisko 23,4 milióna cestujúcich. Aj preto Viedenské letisko vstúpilo do letiska Košice, ktoré je mimo jeho spádovej oblasti. Bratislava svoju šancu stať sa diverzným letiskom Viedne stratila v ten deň, keď sa rozhodlo o dnes už realizovaných veľkých investíciách do Viedenského letiska a keď bol zabitý projekt rýchleho spojenia oboch letísk rýchlodráhou. Takže nateraz je Bratislava odsúdená na živorenie v tieni veľkého brata. Chcel by som vidieť namaľovanú takú reálnu spádovú oblasť Piešťanského letiska s definovanými cieľovými destináciami, z ktorej by sa nazbieralo aspoň tých 100 tisíc cestujúcich. Západ Slovenska nie je odkázaný na prácu v Anglicku a v iných destináciách, ktorá napĺňa časť spojení v Poprade a Košiciach.  Preto aby Piešťanské letisko nebol subjekt odkázaný na pravidelný prísun peňazí z verejných zdrojov je jeho riadená privatizácia najlepším riešením. Ak však niekto trvá na udržaní medzinárodnej leteckej prevádzky na letisku, musí nájsť pre jeho prevádzku doslova sponzora, teda toho, kto jeho stratovú prevádzku bude dotovať zo ziskov inej činnosti spojenej s existenciou letiska. Najprirodzenejším partnerom by v tomto prípade boli logistické firmy so ziskovou nákladnou leteckou prepravou. Ale tu treba stále pripomínať, že viac lietadiel je predovšetkým viac hluku a to do obrazu kúpeľného mesta Piešťany celkom nezapadá. Ak sa mýlim, veľmi rád sa dám presvedčiť zverejnením tej ekonomickej štúdie o letisku Piešťany o ktorej sa v diskusii hovorilo, ale napriek tomu, že bola zaplatená z verejných zdrojov nemohol som ju nájsť ani ako prílohu k schválenému rozhodnutiu poslancov. Čiže to uznesenie je zatiaľ v rovine veríme lebo veríme.

Prípad piešťanského letiska je ukážkou neschopnosti pozrieť sa pravde do očí 

V prípade letiska v Piešťanoch je jeho udržovanie v bdelej kóme a opakovanie ľútych predvolebných kampaní so súťažou, kto sľúbi najpompéznejšiu záchranu letiska zdôvodnené bojom o jeho pozemky a niekedy bojom politické body bez ohľadu za cenu, ktorú za to zaplatia iní, vo všeobecnosti občania a verejné rozpočty. Dlhovekosť tohto súboja je daná tým, že žiadny zodpovedný zatiaľ nenašiel odvahu postaviť sa a povedať, že ak letisko, tak malé a bez medzinárodnej dopravy, lebo to vieme nejako uživiť. Akonáhle by tento moment prišiel, tak by sa problém dal rozdeliť na dve časti, a to, koľko priestoru stačí na malé letisko a ako využiť priestor, ktorý by sa týmto rozhodnutím uvoľnil. A možno by sa po tomto rozhodnutí aj uvoľnila intelektuálna kapacita miestnej samosprávy na uvažovanie o tom, ako by rozvoju mesta Piešťany prospelo oživenie priestoru bývalých leteckých kasární, ktoré dnes skôr pripomínajú vrakovisko vojenskej techniky. Samozrejme to sa dá riešiť iba v spolupráci s príslušnými zložkami, ktoré zjavne na tento priestor radšej zabudli. 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Investigatíva Adama Valčeka

Kočner tentokrát svoj biznis nedokonal, od Unipharmy chcel 45 miliónov

Penta odmieta, že by sa spojila s Kočnerom, aby položili Unipharmu.

Stĺpček šéfredaktorky

Kočner predsa len niečo po sebe zanechá

Od Kočnera dávajú ruky preč aj tí, ktorí mu v minulosti požičiavali.


Už ste čítali?