Pochová župan Viskupič OĽANO na piešťanskom letisku?

Autor: Jozef Legény | 3.2.2018 o 1:56 | Karma článku: 5,22 | Prečítané:  1906x

Župan Viskupič chce zachraňovať letisko v Piešťanoch bez toho, aby sa na názor spýtal obyčajných ľudí. Pri tom ide jeho záchranou pomáhať tým, na ktorých kritike vyrástlo OĹANO. 400 000 EUR z rozpočtu TSK sa dá využiť účelnejšie.

Medzinárodné piešťanské letisko je ekonomický a prevádzkový nezmysel

Kľúčovým ekonomickým problémom piešťanského letiska je, že je udržované ako medzinárodné letisko, čo spolu so schengenskými pravidlami vytvára vysoké fixné náklady (nezávislé od počtu cestujúcich) na prevádzku letiska. Druhým problémom je blízkosť Bratislavy (90 km) a rakúskeho Schwechatu. Vzdialenosť od týchto letísk a dostupnosť Piešťan po diaľnici, kvalita služieb a zázemia blízkych letísk, potenciál získania cestujúcich v podobe blízkeho veľkého mesta a centrálnych a medzinárodných inštitúcií a podnikov musí každého prevádzkovateľa leteckej linky viesť k rozhodnutiu, že keď už linka do tohto priestoru, tak by mala končiť v Bratislave alebo Schwechate. Presne taká istá úvaha vedie touroperátora k smerovaniu charteru na tieto veľké letiská. Piešťanské letisko po strate svojej funkcie pre výcvik pilotov Vojenskej leteckej akadémie je dobré letisko na miestny aeroklub. Akékoľvek jeho udržovanie z mestských, krajských alebo štátnych zdrojov je v prvom rade štátnym príspevkom na súkromné koníčky členov miestneho aeroklubu a ďalších užívateľov priestorov letiska. Je príliš drahou službou na podporu návštevnosti piešťanských kúpeľov, lebo prílety súkromných lietadiel klientov piešťanských kúpeľov nie sú každodenným chlebom 30 zamestnancov letiska (pri priemernom dennom počte cestujúcich od 2 do 6, ak by sme zobrali za správne komunikované údaje), nepočítajúc zamestnacov externých firiem. Keď som sa snažil dopátrať počtov spokojných cestujúcich na tomto letisku, spracoval som si nižšie uvedenú tabuľku:

Zatiaľ čo všetky letiská majú na svojich webových stránkach a výročných správach uvedené počty cestujúcich, ktorých vybavili, piešťanské letisko žiadny takýto údaj neposkytuje. To isté platí aj o výročných správach, ktoré nie sú ani na www.finstat.sk. Preto som bol nútený počty v Piešťanoch dopočítať a ajhľa, buď boli na Štatistický úrad zaslané zlé údaje, alebo to nespočítali na ŠÚ správne. Ide o dôvod viac zamyslieť sa nad tým, čo sa tam dialo v minulosti.

O piešťanskom letisku netreba rokovať z investormi, ale s víťazmi transparentnej verejnej medzinárodnej súťaže na koncesiu pre toto letisko

Traja vážni záujemci - investori o piešťanské letisko sa vyskytujú v rečiach okolo tohto letiska už niekoľko rokov. Nikto však doteraz dôsledne nepreveril, či napriek ich deklarovanému zahraničnému pôvodu nie sú za týmito firmami presne tie isté osoby a záujmové skupiny, ktoré priviedli letisko na pokraj krachu. Preto, ak sa nemá zo záchrany piešťanského letiska stať pohreb povesti a deklarovaného zmyslu existencie OĽANO, je jediným riešením pre záchranu letiska v jeho pôvodnej funkcii medzinárodná súťaž na prenájom formou koncesie alebo predaj s vecným bremenom pokračovania v leteckých činnostiach. Iba v tomto prípade je možné od uchádzačov požadovať odkrytie vlastníckych štruktúr a vylúčiť zo súťaže špekulantov. OĽANO založilo svoju povesť na boji proti netransparentnosti a politickým kšeftom na úkor verejných zdrojov, nemalo by teda asistovať pri dokonaní prípadu, ktorý takýmito podozreniami zaváňa na sto honov.

Pred tým, ako niekto vyhlási súťaž, na ktorej konci bude funkčné letisko s hustotou prevádzky zabezpečujúcej jeho trvalé udržanie, je potrebné zistiť, či je to naozaj želaním aj obyčajných ľudí - piešťancov a obyvateľov Hornej Stredy a obcí pod letovými koridormi

Keď prebiehal výcvik vojenských pilotov, mal množstvo obmedzení z dôvodov blízkosti piešťanských kúpeľov a aj nespokojnosti obyvateľov mesta. K železnici viete postaviť protihlukovú stenu, ale aká vysoká a kde by mala byť postavená protihluková stena k letisku? Ak letisko podľa jednej z deklarácií potrebuje na prežitie 100 000 cestujúcich, je to prinajmenšom 1500-2000 naplnených stredných lietadiel, teda minimálne 3000-4000 pristátí a štartov, teda viac ako 10 denne. Treba to povedať nahlas a dopredu, lebo potom nebude nikoho, kto bude chcieť prevziať zodpovednosť za toto rozhodnutie a vystúpiť pred protestujúcimi občanmi, ktorí sa spamätajú až vtedy, keď nízko nad ich hlavami preletí pristávajúci alebo štartujúci stroj. Predpokladám, že pamätníci si spomenú, ako sa mali, keď boli počas rekonštrukcií letísk v Přerove alebo Košiciach presunuté do Piešťan niektoré letky zo školských leteckých plukov vtedy Vysokej vojenskej leteckej školy SNP a výcvik do Piešťan.

Aj majitelia piešťanských kúpeľov by mali zvážiť tento aspekt. Netreba zabudnúť na to, že letisko nie sú len lietadlá, ale je to aj tok materiálu a techniky na zabezpečenie ich prevádzky, tisíce ton najmä palív, ktoré treba doviezť a uskladniť a samozrejme treba dopraviť aj cestujúcich atď. Teda čo na to majitelia domov na Žilinskej ulici?

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

SVET

Noční vlci: nielen motorkári, ale aj Putinovi žoldnieri

Gang ruských motorkárov je prepojený na Kremeľ, v Európe môže šíriť nielen propagandu.

ŠPORT

Sagan vie, že vyhrá. Len musím prísť do Paríža, hovorí

Slovák má na čele bodovacej súťaže už prakticky nedostižný náskok.

PRIMÁR

Ako dlho zostane nikotín v tele po poslednej cigarete?

Kedy sa nikotín odbúra z krvi a komu to trvá najdlhšie.


Už ste čítali?