Nútená solidarita a diskriminácia obyvateľov domov vykurovaných z centrálnych zdrojov

Autor: Jozef Legény | 28.1.2018 o 12:00 | Karma článku: 3,91 | Prečítané:  1143x

Bývate v dome, kde má každý byt svoj plynový kotol. Čo by ste spravili, keby Váš sused prišiel a žiadal, aby ste mu predložili Vašu faktúru za plyn a doplatili mu časť jeho spotreby? Je tu hlúposť, ale v domoch s CZT realita.

Podľa sčítania v roku 2011 zo zhruba 1,8 milióna obývaných bytov cca 880 tisíc bytov bolo v bytových domoch a z nich 660 tisíc bolo zásobovaných z centrálnych systémov zásobovania teplom (CZT). Od roku 1991 sa od systémov CZT odpojilo 100 tisíc bytov, pričom rýchlosť odpájania bola v dobe 1991-2001 celkom 25 000 bytov a v nasledujúcich desiatich rokoch 75 000 bytov. Do prijatia reštriktívnej legislatívy zabraňujúcej odpájaniu aj za cenu udržania neefektívnych systémov sa podľa môjho odhadu podarilo odpojiť 20-30 tisíc bytom. Teda na Slovensku existuje okolo 250 tisíc bytov v bytových domoch, kde sa vykuruje pevnými palivami, plynom alebo elektrinou.

Mimochodom niektoré samosprávy pre novopostavené sociálne byty zvolili najdrahší spôsob vykurovania elektrickým kúrením a prípravy teplej vody elektrickými prietokovými ohrievačmia a elektrickými bojlermi. Uznávam, že sa dajú ľahko pri neplatení odpojiť, ale na druhej strane práve ich nákladnosť spôsobuje neplatenie.

Ale vráťme sa k úvodnej situácii. V týchto 250 tisíc domoch ešte nikoho nenapadlo kontrolovať ľuďom ich faktúry za energie a prerozdeľovať náklady na vykurovanie bytov v týchto domoch. Ak by sa o to niekto pokúšal, najpravdepodobnejšou reakciou všetkých okolo by bolo ťukanie na čelo. Považujeme úplne prirodzene zodpovednosť za tepelnú pohodu za vec každého majiteľa takéhoto bytu a otázka, či teplo prestupuje k susedovi alebo ku Vám za niečo, čo netreba riešiť, lebo existencia tohto javu je prirodzene spojená s vlastníctvom takéhoto bytu. Takisto za normálnych okolností sa takáta prednosť alebo nevýhoda bytu premieta do jeho ceny, alebo výšky nájmu. Teda je ohodnotená v inej zložke nákladov ako platby za energie.

Otázka teda znie, čo je spravodlivejšie alebo nespravodlivejšie. Či to, že v cca 650 000 bytoch musia byť obyvatelia zo zákona solidárni s nešernosťou ich susedov a prípadne prikurujú na vlastné náklady príliš šetrných, alebo to, že existuje 250 000 takých, ktorých sa solidarita netýka.Podotýkam, že tí čo o tom rozhodujú v zákonodarnom zbore a tí, čo na miestnej úrovni hlasujú o odpojení alebo neodpojení domov od CZT stanovovaním regulatívov v územných plánoch bývajú väčšinou vo vlastných domoch a tak hlasujú o niečom, čo sa ich netýka.

Pán Jahnátek ohlasuje veľkú revíziu regulačnej legislatívy. Myslím si, že má veľkú príležitosť naozaj podporiť energetickú efektívnosť. Začiatkom by malo byť zjednodušenie výpočtov a odstránenie všetkých bulharských koeficientov používaných na zneprehľadnenie výpočtu nákladov a zakrývajúcich zvyšovanie fixných nákladov centrálnych systémov z dôvodu udržovania pri živote centrálnych systémov, ktoré by bolo najlepšie nahradiť efektívnymi lokálnymi zdrojmi. Ak nie je súčasťou systému CZT kogeneračná výroba elektriny, je naozaj otázne, či lokálny zdroj vyrábajúci teplo v bytovke alebo v byte nie je efektívnejší ako predimenzovaná kotolňa vzdialená niekoľko kilometrov. Nútená solidarita v neefektívnom systéme je prehrou všetkých. Skúste si spraviť prehľad celkových fixných nákladov vášho dodávateľa tepla. Stúpajú aj vtedy, ak cena na rozhodnutí od URSO klesá. A ak si všimnete históriu vzorca pre výpočet fixu, tak pochopíte o akých bulharských konštantách hovorím. Keď kvôli teplému roku t-2 hrozilo, že dôjde k veľkému nárastu fixov, tak bolo rýchlo rozhodnuté o možnosti použiť iný rok. A parameter dennostupňov tam pribudol z tých istých dôvodov. Ale v konečnom zúčtovaní ten nárast ceny je zakrytý v ďalšom koeficiente porovnávajúci objednané a skutočne dodané teplo.

Myslím si, že by bolo vhodné spraviť test správnosti uvedenej úvahy. Je množstvo bytových domov, ktoré sa chcú odpojiť od neefektívnych systémov CZT ale súčasná legislatíva im v tom bráni. Stálo by teda za to na základe analýzy konkrétnej situácie domu postaviť žalobu aj na týchto faktoch a otestovať, či naša ústava akceptuje nútenú solidaritu pre tretinu populácie. Myslím si, že pred voľbami do samospráv majú šancu, táto súčasná reštriktívna legislatíva totiž bola prijatá práve pred minulými voľbami do samospráv, lebo starostom a primátorom vyhovovalo zbavenie sa zodpovednosti za zamietnutie žiadostí o odpojenie a prehodenie zodpovednosti na dodávateľov tepla a štát. Mohlo by sa možno nájsť zopár kandidátov, ktorých bude viac zaujímať záujem občanov ako návšteva futbalových zápasov v zahraničí a podobných pozorností od dodávateľov tepla a pozrú sa pozorne na činnosť svojich dodávateľov tepla. Odporúčam najmä porovnať si výkazy ziskov na Slovensku a výkázané zisky v konsolidovaných účtovných uzávierkach materských spoločností v zahraničí. Treba povedať, že na základe nich možno konštatovať, že na Slovensku sa podnikanie v sieťových odvetviach naozaj oplatí a Slováci nie sú v tomto smere žiadni skupáni a svojim dodávateľom doprajú.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KOMENTÁRE

Gorbi v Košiciach a Chmelár, ktorý sa hlási o slovo v paláci (píše Peter Schutz)

Zatiaľ čo Andrej Kiska, naprotiveň najmä opozícii, zadržiava svoje áno/nie, o slovo sa hlásia iní nápadníci paláca.

KOMENTÁRE

Nebuď buzerant, zmláť manželku (píše Michal Havran)

Vy to viete, vy muži z Tvrdošína, čo zneužívate vieru, aby ste ľudí vydesili.


Už ste čítali?