Obstarávanie predsedu UVO s diskriminačnými podmienkami

Autor: Jozef Legény | 7.6.2017 o 7:40 | Karma článku: 3,08 | Prečítané:  393x

Výber predsedu UVO sa nezaobišiel bez diskriminačných podmienok. Diskriminačné podmienky sú morou verejného obstarávania na Slovensku. Aký a čí predseda UVO vyjde z tejto súťaže? Cui bono? V čí prospech je táto súťaž? 

Pre pripomenutie v článku 12 odsek 2 Ústavy Slovenskej republiky sa píše: "Základné práva a slobody sa zaručujú na území Slovenskej republiky všetkým bez ohľadu na pohlavie, rasu, farbu pleti, jazyk, vieru a náboženstvo, politické, či iné zmýšľanie, národný alebo sociálny pôvod, príslušnosť k národnosti alebo etnickej skupine, majetok, rod alebo iné postavenie. Nikoho nemožno z týchto dôvodov poškodzovať, zvýhodňovať alebo znevýhodňovať."

Vo výzve na prihlásenie sa do výberu na predsedu UVO v časti požiadavky na kandidáta sa ako štvrtá požiadavka udáva: 

  • čestné vyhlásenie, že kandidát nie je členom politickej strany alebo hnutia,

V zákone o verenom obstarávaní 343/2015 Z.z.v §141 a 142 pojednávajúcich o predsedovi úradu sa takéto obmedzenie expresis verbis nenachádza a nie je obsiahnuté ani implicitne, teda ak by napríklad ako dôvod na odvolanie predsedu z úradu bol jeho vstup do nejakej politickej strany. Ani Ústavný zákon č. 357/2004 Z. z. o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov neobsahuje takéto obmedzenia.

Na druhej strane na počudovanie sa nevyžaduje žiadne čestné prehlásenie, že kandidát pri verejnom obstarávaní nepodvádzal, že nie je spojený so žiadnou záujmovou skupinou atď. A čo je najzaujímavejšie, že napriek tomu, že kandidatúru môže za kandidáta predložiť niekto iný, preto je tam ako vyžadovaný dokument aj súhlass kandidatúrou, ak ide o návrh na kandidáta iný ako na základe vlastného návrhu, nie je súčasťou podmienok aj čestné prehlásenie, že projekt činnosti Úradu pre verejné obstarávanie a jeho rozvoja, ktorý je súčasťou kandidatúry vypracoval kandidát sám a je to jeho projekt a nie projekt nejakej záujmovej skupiny.

K tomu čestnému prehláseniu o nečlenstve už len jedna poznámka a jedna spomienka.

Poznámka je len tá, že čestné prehlásenie je pri konkurzoch obvykle náhradným preukázaním skutočností, ktoré potom úspešný kandidát musí nahradiť preukazným dokumentom. V tomto prípade potom úspešný uchádzač musí predložiť potvrdenie o tom, že nie je členom príslušnej strany od všetkých evidovaných politických strán, len od strán, ktoré majú aspoň jedného poslanca v obecnom zastupiteľstve na území Slovenskej republiky, len od parlamentných strán, len od koaličných strán alebo len od politickej strany, ktorá ho tam vyslala?

Spomienka, ktorú mi táto požiadavka vyvolala je o tom, čo sa hovorilo v starých časoch. Ak člen KSČ získal do strany jedného člena, čo sa prihlásil dobrovoľne, nemusel už potom chodiť na stranícke schôdze. Ak získal ešte ďalšieho člena, mohol prestať platiť členské a ak získal ešte tretieho člena, dostal potvrdenie, že nikdy nebol členom KSČ.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Vláda chystá masové zneplatnenie e-podpisov, dotkne sa 300-tisíc ľudí

Už aj Pellegrini pripustil, že bude treba plošne zrušiť vydané e-podpisy. Rozhodnutie zatiaľ nepadlo.

DOMOV

Bžán považuje odmenu v spore o Gabčíkovo za férovú

Pôvodná 11-percentná odmena bola podľa neho výsledkom súťaže.


Už ste čítali?